Nieuws

Op deze Nieuwspagina schrijft Stella van Dinten regelmatig een blog over yoga, vitale voeding of een gezond gewicht.
 

Yoga asana’s hoeven niet moeilijk te zijn om te werken…

De baddha konasana wordt doorgaans de Vlinder genoemd (zie foto hieronder).

Baddha betekent vastgepakt, kona betekent hoek. Vanuit een zithouding komen de voetzolen tegen elkaar aan dichtbij het bekken en worden de voorvoeten vastgepakt. Belangrijk is dat de rug gestrekt blijft en de schouders naar achteren omlaag worden gedraaid. Als dat niet mogelijk is in deze houding, pak dan de enkels vast, dan lukt het meestal wel de rug gestrekt te houden. De borst is geopend, de knieën gaan omlaag richting de grond en je ademt naar de liezen. We noemen deze houding ook wel de Vlinder, omdat je de knieën en dijbenen in een verende beweging op en neer kunt laten gaan als de vleugels van een vlinder.
 

Hoewel de Vlinder een ‘makkelijke’ asana is, die door de meeste mensen uitvoerbaar is, heeft hij wel degelijk een diepgaande werking. Iedere dag even vlinderen en je houdt de heupen gezond. Mijn lerares Diana Plenckers van de Saswitha Yoga opleiding vertelde ooit over een bejaarde dame, die iedere dag ‘vlinderde’ en de enige was van haar zussen die geen heupprothese had! De Vlinder maakt ruimte in het lage deel van het bekken en heeft daardoor een positieve werking op de blaas. Ook menstruatiekrampen kunnen worden verlicht door deze oefening. Bij mannen werkt de oefening op de testes en de prostaatklier. De oefening is eveneens een aanrader voor zwangere vrouwen om makkelijker te kunnen bevallen.